باشگاه کوهنوردی پیام ساوجبلاغ

باشگاه کوهنوردی پیام ساوجبلاغ

هشتگرد.خیابان آزادگان.خیابان خرازی.باشگاه ورزشی میرزاکوچک خان.خانه کوهنورد- تلفکس :44212350 . تلگرام : @bashgahekohnavardipayam
باشگاه کوهنوردی پیام ساوجبلاغ

باشگاه کوهنوردی پیام ساوجبلاغ

هشتگرد.خیابان آزادگان.خیابان خرازی.باشگاه ورزشی میرزاکوچک خان.خانه کوهنورد- تلفکس :44212350 . تلگرام : @bashgahekohnavardipayam

گزارش برنامه ی صعود قلل کله سنگ و دوبرار ( طالقان ) 30/ 8 / 1393

معرفی طالقان :

شهرستان طالقان ، به مرکزیت شهر طالقان ، یکی از شهرستان های استان البرز است. این شهرستان از سه بخش پایین طالقان ، میان طالقان و بالا طالقان تشکیل شده است و دارای 86 روستا می باشد. مساحت منطقه حدود 1200 کیلومتر مربع است و در 36 درجه و 12 دقیقه عرض شمالی و 50 درجه و 47 دقیقه طول شرقی ، در شمال غرب شهر تهران قرار دارد. بنابر سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1390 جمعیت شهرستان برابر با 26976 نفر بوده است. تاریخ طالقان به 4500 سال قبل باز می گردد و آثاری از سلسله های مختلف پادشاهی در این منطقه وجود دارد ( محوطه های باستانی شامل تپه ها ، حمام ها ، قلعه ها و غارها ) . آیین مردم طالقان تا قرن سوم هجری ، دین زرتشتی بود پس از آن پیرو آیین زیدیه شدند و با روی کار آمدن صفویه از نفوذ زیدیه کاسته شد و بیشتر مردم طالقان شیعه دوازده امامی شدند. گویش مردم طالقان زبان تاتی از دسته ی زبان های ایرانی شاخه شمال باختری و بازمانده ی یکی از گویش های مادی است. دهخدا ریشه ی لغوی طالقان را تالکان دانسته ( تالکان و تلکان ، نام دو ولایت است یکی در خراسان و دیگری در حوالی شهر قزوین که نخست تلک ، که سنگی است سفید و براق و معرب آن طلق در آنجا یافته شد) .

حیات وحش طالقان :

گونه های جانوری در منطقه طالقان از جمله کل و بز وحشی ، گربه وحشی ، خرس ، گرگ ، گراز و انواع پرندگان سبز قبا و ... است. همچنین محیط بانان موفق به مشاهده و فیلم برداری از دو پلنگ ایرانی نر و ماده در کو ه های طالقان شده اند.

عوارض طبیعی :

شاهرود ( رودخانه ) : رگ حیاتی این سرزمین دیر زمان است که از کوهپایه های شرقی آغاز و با طولی نزدیک به 105 کیلو متر به غرب می رود این شریان آبی بیش از 15 رودخانه کوچک و بزرگ منطقه را که از چشمه سارها و برفاب ها سرچشمه می گیرند ، همراه خود تا سپید رود می برد تا با آبهای قزل اوزن آمیخته و راهی دریای خزر شود.

کوه ها :

حدود 30 قله و ارتفاعات رشته کوه البرز مرکزی در طالقان واقع شده است . شاه البرز نام رشته کوه و مرتفع ترین قله (حدود 4200 متر)  می باشد که مرز طبیعی استان های البرز و قزوین را تشکیل می دهد. دامنه ی جنوبی آن به دره ی طالقان و دامنه ی شمالی آن به دره ی الموت از استان قزوین مشرف است.

راه علم کوه : از دیگر آثار طبیعی ارزشمندی که در طالقان مشاهده می شود می توان به کوه های بلند و صخره ای و یخچال های طبیعی در علم کوه نزدیک روستای پراچان اشاره کرد که هر ساله کوهنوردان بسیاری برای صعود به ارتفاعات آن به آن نواحی رهسپار می شوند. ناصرالدین شاه به سال 1301 از رودبار کلاردشت به پراچان طالقان آمده و شرح این سفر در برخی از منابع آن روزگار به رشته ی تحریر در آمده است.

گسل طالقان:

گسل طالقان با درازایی نزدیک به 70 کیلومتر در دامنه جنوبی دره طالقان و دره آزادبر ، در فاصله 50 کیلومتری تهران قرار دارد.زمین لرزه ویرانگر 7/7 ریشتری سال 958 میلادی که منجر به ویرانی گسترده نواحی ری و طالقان شد به این گسل نسبت داده شده است.

چهره های معروف :

سید محمود علایی طالقانی ( نخستین امام جمعه پس از انقلاب ) ، عزیز و نگار ، جلال آل احمد از ده اورازان ( نویسنده معاصر ) ، غلامحسین درویش ( استاد موسیقی در اواخر دوره قاجار ) ، صاحب بن عباد ( وزیر در سلسله آل بویه ) ، ابراهیم حشمت ده شهراسر ( همرزم میرزا کوچک جنگلی ) ، برادران امیدوار اولین جهانگردان ایرانی و ....

قله کله سنگ  ( حدود 3200 متر ) :

وضعیت کلی منطقه کله سنگ ، از جنوب به دره زمینکان و منطقه موسوم به حیاط ، از جنوب غربی به چشمه و گردنه دانه خانی ، از غرب به خشکه چال جنوبی و خشکه چال شمالی ، از شمال غربی به دره و ارتفاعات رژده ، از سمت شرق به ارتفاعات مرسنگدوش روستای سوهان و از شمال به دره بزرگ ماله خانی روستای دنبلید محصور می باشد. از حیث تلفظ صحیح عبارت کل سنگ ، به معنی بز یا شکار کوه سنگی ، به دلیل زیستگاه بز وحشی بودن این منطقه ، صحیح می باشد. روستای دنبلید ( دنبلی + د ) نیز به نظر میرسد با توجه به قرار گرفتن در انتهای شمالی مرکز طالقان آنرا بدین نام نهاده اند به معنی انتها یا دنباله. بهترین مسیر صعود از طریق روستای دنبلید و مزرعه خوزه یورد می باشد.

طبق برنامه سه ماهه سوم باشگاه کوهنوردی پیام ساوجبلاغ صعود مشترکی با باشگاه کوهنوردی اسپیلت تهران ، خانه کوهنوردان تهران ، خانه کوهنوردان نظرآباد و گروه کوهنوردی عسلک طالقان ( 56 نفر ) به قله های کله سنگ و دوبراری دوش ( دوش دو برادر ) به سرپرستی آقایان یونس رضاخانی و ذبیح الله حمیدی صورت گرفت.

 

 

در ساعت 7:30 کوهپیمایی از روستای دنبلید ( 2150 متر ) در امتداد مسیر پاکوب شروع شد بعد از یکساعت به مزرعه خوزه یورد ( 2470 متر ) وارد شده و صبحانه صرف شد. در ادامه بر روی یال اصلی به طرف کله سنگ کوهپیمایی ادامه پیدا کرد و بعد از طی مسافتی حدود سه ساعت در ساعت 11:30 افراد موفق به صعود قله کله سنگ شدند. در ادامه ی برنامه تعدادی از نفرات باشگاه ها به طرف مزرعه خوزه یورد بازگشتند و عده ای نیز مسیر را جهت صعود قله دوبرار ( 3300 متر ) ادامه دادند. بعد از صعود دوبرار که صخره ای بود و نیاز به وسایل فنی و مهارت داشت، اعضا مسیر بازگشت را پیمودند و حدود ساعت 15 پس از صرف نهار منطقه را ترک نمودند.


این کوهپیمایی مسولانه و سازگار با حفظ محیط زیست کوهستان اجرا شد و با پاک سازی زباله های رها شده در منطقه همراه بود.

سرپرست برنامه، مسول فنی و گزارش : یونس رضاخانی

سرقدم: محمدجعفر سیفی

عقب دار: جلال عباسپور

مسول محیط زیست : الناز زیرک

عکس ها از یونس رضاخانی و مرتضی رکوتا

 

نظرات 1 + ارسال نظر
مرتضی رکوتا چهارشنبه 12 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 09:24 ق.ظ

با سلام؛
برنامه جالب و خوبی بود
ممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد