باشگاه کوهنوردی پیام ساوجبلاغ

باشگاه کوهنوردی پیام ساوجبلاغ

هشتگرد.خیابان آزادگان.خیابان خرازی.باشگاه ورزشی میرزاکوچک خان.خانه کوهنورد- تلفکس :44212350 . تلگرام : @bashgahekohnavardipayam
باشگاه کوهنوردی پیام ساوجبلاغ

باشگاه کوهنوردی پیام ساوجبلاغ

هشتگرد.خیابان آزادگان.خیابان خرازی.باشگاه ورزشی میرزاکوچک خان.خانه کوهنورد- تلفکس :44212350 . تلگرام : @bashgahekohnavardipayam

گزارش برنامه صعود به قله ناز 4108 متر. (پیش نیاز صعود به قله دماوند)94/5/15

توپوگرافی قله : قلل کهار ، میش نو ، وارکش در جهت شرق مجموعه قلل علم کوه در شمال، قله شاه البرز در شمال غربی ، قلل دوگانه کروج در سمت غرب ، قلل اسپیدی بند ، مگس سنگ و زردی بند در جنوب غربی ، قلل ، قبله بند ، وردی بند ، سوته ، خرگوش نو ، اشکدر و خرابه نو در جنوب .

پوشش گیاهی منطقه : خار ، گون ، گلپر ، ریواس ، آویشن کوهی ، شنگه ، پونه و گرز.

پوشش جانوری : کبک ، تیهو، خرگوش ، روباه ، گرگ ، کل ، بز کوهی و گراز.

وضعیت آب در منطقه : در طول مسیر دره علاوه بر آب رودخانه، چند چشمه برای تامین آب آشامیدنی وجود دارد. پس از طی دره و سوار شدن بر روی یال صعود هم در منطقه گوسفند سرای کلوره و همچنین در دره جنوب شرقی منتهی به قله و درمسیر قله وارکش هم چشمه آب وجود دارد

منطقه: استان البرز، ساوجبلاغ ، منطقه برغان  ، روستای سنج (تا روستا مسیرآسفالت میباشد).

وضعیت آنتن دهی موبایل بر روی یال منتهی به قله "فراخ نو و ناز" به صورت محدود وجود دارد.

شرح برنامه :

طبق هماهنگی قبلی و برنامه ریزی کارگروه کوهنوردی صعودی جهت پیش نیاز صعود قله دماوند و شب مانی در ارتفاع در نظر گرفته شده بود ، در این برنامه ساعت 12:45 روز پنج شنبه مورخه:94/5/15 با یک دستگاه مینی بوس از نظرآباد حرکت کرده و سایر همنوردان بترتیب در ساعت 13 از هشتگرد وساعت 13:25 از شهرجدید هشتگرد سوار مینی بوس شده و به سمت برغان و روستای سنج حرکت کردیم.  برای رسیدن به روستای سنج 500 متر مانده به روستای برغان در سمت چپ جاده ای با شیبی تند و به واسطه تابلویی که مسیر روستای سرهه و سنج را نشان می دهد مشخص است. مسافت دو راهی تا روستای سنج 12 کیلومتر میباشد. قبل از روستای سنج  روستاهای سرهه و وامکوه وجود دارد.

تا اینکه ساعت 14:45 به روستای سنج رسیدیم و بعد از آماده شدن دوستان صعود را ساعت 15:05 در امتداد (بر خلاف آب) رودخانه ادامه داده و وارد دره اصلی در شمال روستا شدیم. حرکت در مسیر پاکوب در سمت چپ و غرب رودخانه ادامه می یابد، در طول مسیر علاوه بر آبشارهای کوچک فاقد نام ، سه آبشار اصلی با نامهای جیرین اوراز (آب ریز پائینی) ، بالایین اوراز (آب ریز بالایی) و آبشار ولرده وجود دارد . با طی مسافت 5 کیلومتر از ابتدای مسیر و پس از گذر از کنار آخرین آبشار به دشت نسبتا وسیعی به نام توکوه که با لهجه محلی توکین نامیده می شود می رسیم . ابتدای دره در سمت غرب و چپ رودخانه  چمنزار پر آب و سر سبز  رخ نمایی می کند. چشمه ای که توسط یک لوله آب خروجی آن هدایت می شود آب سرد و گوارایی را برای رفع تشنگی هدیه می کند.

 طول دشت تو کوه از ابتدای آن در سمت جنوب تا انتهای آن در سمت شمال 1.2 کیلومتر است. ابتدا و انتهای دشت سر سبزتر از بخش میانی آن است  تعدادی درخت بید کوهنسال هم در آن وجود دارد . به علت کمتر شدن آب در این مقطع زمانی و بافت شنی دشت آب رودخانه که از بالای دشت و از چشمه ای به نام قلقلک سرچشمه می گیرد در میان دشت به زیر بافت شنی منتقل شده و در انتهای دشت خارج می شود.کمی قبل از انتهای منطقه توکوه محل مناسبی جهت شب مانی است. به خصوص در انتهای دره در سمت شمال غربی و در زیر دامنه صخره ای محل مناسبی جهت برپایی چادر وجود دارد. پس از کمی استراحت حرکت را در دره و در جهت شمال ادامه دادیم و کمی پس از طی مسافت در کف دره ، در مسیر پاکوب بعد از 20 دقیقه  به یک دو راهی در پاکوب رسیدیم که به دو راهی کلوره معروف است یک راه در جهت شمال به سمت انتهای دره و چشمه قلقلک می رسد و یک راه در سمت شرق  به گوسفند سرای کلوره منتهی می شود، راه شرقی را انتخاب کردیم، کمی جلوتر به گوسفند سرای کلوره رسیدیم چشمه ای داخل دره کناری گوسفند سرا وجود دارد که آب آن به وسیله لوله تا نزدیکی گوسفند سرا هدایت می شود که در واقع تا قله بجز چشمه ای کم آب که در دره ای به فاصله 500 متر پایین تراز قله فراخ نواست  دیگر چشمه ای وجود ندارد که بهتر است از همین جا آب مورد نیاز را برداشته شود زیرا چشمه 500 متری زیر فراخ نو در مسیر حرکت پاکوپ قرار ندارد وامکان گم شدن در زمانهای کاهش دید یا شرایط بد آب و هوا وجود دارد .در جهت شرق در امتداد پاکوب ادامه مسیر دادیم به منطقه ای زیر شیب منتهی به خط الراس رسیدیم که در زبان محلی به سی چم معروف است ، شیب تند قبل از خط الراس را به صورت زیگزاگ طی کردیم و ساعت19:40 به بالای خط الراس رسیدیم.

بعد از استراحت چند دقیقه ای بر روی خط الراس به سمت شمال به سمت قله ادامه مسیر دادیم، تا اینکه در ساعت20:20 در نزدیکی قله فراخ نو کمپ را برقرار کردیم بعد از صرف شام و استراحت، ساعت 4:20 صبح بیدار شده و 5:10 به سمت قله ناز ادامه مسیر دادیم تا اینکه ساعت 8:25 بر روی قله ناز ایستادیم و پس از گرفتن عکس یادگاری مسیر بازگشت را درپیش گرفتیم.

 در طول مسیر قله فراخ نو را نیز صعود کرده تا اینکه ساعت 10:30 به محل کمپ رسیده پس از استراحت 2:30 ساعته کمپ را جمع کرده و مسیر برگشت را ساعت 12:50درپیش گرفته که درگوسفند سرای کلوره استراحت کوتاهی کرده و گروه پس از نوشیدن آب و کمی استراحت در گوسفند سرا ادامه مسیر داده تا اینکه به آبشار بلند(جیرین اوراز ) رسیدیم و نهار را نیزدر کنار آبشار صرف کرده و به مسیر خود ادامه دادیم تا اینکه ساعت 18:00 به محل پارک خودروها رسیده ودر نهایت ساعت 19:20 پس از پیاده کردن همنوردان در شهرجدید هشتگرد و هشتگرد به نظرآباد رسیدیم.

نکته محیط زیستی برنامه : آنچه در طول این مسیر از حیث تخریب محیط زیستی دیده شد وجود گله های زیادی بود که وجود داشت بطوریکه در منطقه چراگاهی بسیار محدودی که ما حرکت کردیم تا به قله ناز برسیم بیش از 8 گله حداقل 300 راس گوسفند و بز مشاهده کردیم که بنظر می رسد این منطقه شاید برای دو گله 300 تایی مناسب باشد.

نکته مثبت محیط زیستی مشاهده شده بعلت ناشناخته و دور بودن خوشبختانه مواردی مانند آشغال ٬تخریب درختان٬ آتش سوزی مشاهده نشد.

نفرات شرکت کننده :

سرپرست و جلو دار : شریف الله سیفی

عقب دار: محمد سیفی

مسئول فنی : ارسطو آقااحمدی

مسئول امداد و نجات و محیط زیست : حسین اکبری

عکاس: آقای خالقی

گزارش برنامه: حسین اکبری

همنوردان :

 خانمها : شیرزادی – قربانی و رجبی

آقایان: عسگری – حسن پور – دین محمدی - الهی

گزارش برنامه صعود به قله اودل 94/5/2

اودل قله ای با ارتفاع تقریبی 3200 متر واقع در شهرستان ساوجبلاغ و روستای ولیان می باشد.برای صعود به قله چند راه وجود دارد که یکی از راه ها گذر از چشمه سوئک و چند چشمه دیگر در مسیر میباشد .در این برنامه باتوجه به وجود چشمه های متعدد بر سر راه تصمیم گرفته شد از مسیر چشمه سوئک پیمایش صورت پذیرد.

طبق برنامه ریزی قبلی و هماهنگی با همنوردان شرکت کننده در این برنامه ساعت 5:30 صبح روز جمعه مورخه 02/05/1394  از مقابل پست خانه هشتگرد حرکت کرده و با هماهنگی ، جمعی از دوستان نیز در میدان ولیان به ما ملحق شدند.ساعت 6:15 دقیقه از ولیان با هدایت راهنمای مسیر و عبور از کوچه هایی که در اطراف آن باغهایی سر سبزی وجود داشت و صدای دلنشین بلبلان به گوش میرسید به ابتدای مسیر برای صعود به قله رسیدیم وبه راه خود ادامه دادیم.

پس از پیمایش مسیر کوتاهی در ساعت 7:30 دقیقه صبح به چشمه معروف منطقه ، چشمه سوئک رسیدیم و حدود 20 دقیقه زمان برای استراحت و صرف صبحانه در نظر گرفتیم .لازم به ذکر است جمعی از کوهنوردان شهرستان ساوجبلاغ نیزدر چشمه مشغول صرف صبحانه بودند.

ساعت 8 پس از صرف صبحانه به مسیر خود ادامه دادیم .در نیمه راه به صلاحدید چند نفر از دوستان به چشمه سوئک بازگشتند و بقیه به مسیرخود ادامه داده و پس از طی مسافت یک ساعته مجدد جهت تجدید قبا 15 دقیقه در یکی ازچشمه ها استراحت کردند .سپس راه قله را درپیش گرفته و حدود ساعت 11:30 ظهر به قله رسیدیم.

روی قله با توجه به شرایط مناسب و عدم وزش باد و جهت استفاده ازمناظر طبیعت اطرف وهمچنین اندک استراحتی ، زمانی را صرف این موضوعات نمودیم  و پس از آن شروع به کم کردن ارتفاع در مسیر بازگشت کردیم و با هماهنگی راهنمای مسیر از روی یال  به سمت چشمه سوئک حرکت نمودیم.در ساعت 15 به چشمه رسیدیم و و پس از 20 دقیقه استراحت به سمت روستای ولیان حرکت کردیم و نهایتا حدود ساعت 4 به روستا رسیدیم و برنامه به پایان رسید.

با تشکر از راهنمای مسیرآقای محسن دانیالی و پیشکسوت عزیز آقای محمد جعفر سیفی و دیگر همنوردان .

سرپرست برنامه : بهرام امین لو

جلودار : محمد جعفر سیفی

عقب دار : بهنام الهی

مسئول محیط زیست: حسین اکبری

راهنمای مسیرو امداد ونجات : محسن دانیالی

عکاس: محسن دانیالی و بهنام الهی

گزارش برنامه : بهرام امین لو

مسئول فنی: مهدی مخابری

شرکت کنندگان در برنامه:

خانم ها: پالیزدار- احمدی- جوکار- رجبی- قربانی

آقایان : سیفی – مخابری- خانی – الهی – ابراهیمیان – اکبری – جوکار – علی خانی – دانیالی - امین لو 

استقبال از قهرمانان هیمالیانورد اعزامی به قله کنگور

ساعت  ۲۲روز شنبه ۱۷ مرداد ماه ، قهرمانان هیمالیانورد استان تهران پس از تلاشی ارزشمند بر قله‌ی ۷۷۱۹ متری “کنگور” که با شعار ” حفظ کوهها برای تامین آب و ” حمایت از کودکان نقص ایمنی ”  انجام گردید، از طریق فرودگاه امام خمینی (ره) با استقبال ریاست محترم فدراسیون کوه نوردی جناب آقای زارعی، پیش‌کسوتان، مربیان، دوستان و خانواده‌ها به میهن بازگشتند.

پیام تبریک اعضای باشگاه کوهنوردی پیام به جناب آقای یونس رضاخانی


********************************************************************************************
جناب آقای یونس رضاخانی،سرپرست فنی تیم اعزامی به قله کنگور- 7719 متر:
نخستین تلاش شما ایرانیان بر روی قله سرسخت کنگور با شعار "حفظ کوه ها برای تامین آب" و "حمایت از کودکان نقص ایمنی" ستودنی است.
بازگشت سرافرازانه شما به میهن عزیزمان ایران، موهبتی است وصف ناپذیر که غرور و فخر ملی مان را افزود.
گرامی باد مقدمتان
*************************************************

زمان بازگشت تیم اعزامی به قله کنگور و مراسم استقبال

کوهنوردان قهرمان هیئت کوه نوردی و صعودهای ورزشی استان تهران به سرپرستی آقای مهندس مرتضی رمضانی- ریاست محترم هیئت پس از تلاشی ارزشمند بر روی قله سرسخت ۷۷۱۹ متری کنگور در منطقه هیمالیای چین که با شعار “حفظ کوهها برای تامین آب” و “حمایت از کودکان نقص ایمنی” انجام گردید، روز شنبه ۱۷ مرداد ماه ساعت ۲۲:۰۰ از طریق فرودگاه امام (ره) به میهن بازمی‌گردند.

باشگاه کوهنوردی پیام تبریک مجدد به اعضای این تیم به دلیل این تلاش ستودنی، از هیئتها، باشگاه ها، گروهها وکوهنوردان گرامی  برای شرکت در مراسم استقبال دعوت می نماید.

افرادی که تمایل به حضور در برنامه استقبال دارند میتوانند برای هماهنگی بیشتر با خانم الهه شیرزادی و آقای فرشاد رضاخانی تماس حاصل نمایند.

"حادثه عجیب در دماوند؛ مصدوم شدن سه تن از کوهنوردان"

 بنابر گزارش های رسیده مقارن ظهر امروز 28 تیرماه 1394 در بارگاه سوم دماوند اتفاق جالبی رخ داد. چهار تن از کوهنوردان خراسان شمالی پس از صعود قله دماوند در حال استراحت در چادر خود بودند که این اتفاق بوقوع پیوست... 

 

حادثه اینگونه بود که یکی از قاطرهای باربر مسیر بارگاه سوم همراه با بار خود در هنگام عبور از از مسیرنزدیک پناهگاه از روی صخره ای به ارتفاع حدود چهار متر سقوط می کند و در زیر این ارتفاع صخره ای چادر کوهنوردان خراسان شمالی در حال استراحت بوده که روی چهار نفر از کوهنوردان می افتد.

 در جریان این حادثه یکی از کوهنوردان از ناحیه گردن دچار مصدومیت شدید شده و دو تن دیگر از کوهنوردان از ناحیه مچ پا و ساق پا دچار مصدومیت می شوند. پس از بروز حادثه بلافاصله خبر حادثه به اطلاع بخش جستجو و نجات فدراسیون کوهنوردی می رسد و با توجه به حضور اعضاء ستاد اطلاع رسانی و پیشگیری از حوادث کوهستان که در این هفته از هیئت کوهنوردی استان مازندران در منطقه مستقر بودند وضعیت مصدومین بررسی گردیده و با توجه به وجود دو پزشک از کشورهای ترکیه و احتمالا هلند مصدومین مورد معاینه قرار می گیرند و نیاز به اعزام بالگرد مسجل می شود.

با توجه به اینکه این هفته و در روزهای تعطیلات و شلوغی منطقه و احتمال هوای نامساعد و بارش باران و برف در ارتفاعات پیش بینی شده بود وضعیت وزش باد و جوی منطقه به سازمان امداد و نجات هلال احمر گزارش گردید و پس از جمع بندی شرایط یک فروند بالگرد به منطقه اعزام گردید و حدود ساعت 16 مصدومین را هلی برد کرده و وی را به بیمارستانی در تهران منتقل می نماید.

روز شنبه 28 تیرماه 94 دو حادثه ادم مغزی(برای یکی از کوهنوردان اصفهانی) در ارتفاع 5000 متری نیز بوقوع پیوست که در ابتدا نیاز به پرواز هلی کوپتر احساس شد، همچنین یک مورد مصدومیت و خونریزی گزارش شده بود که با توجه به انتقال آنان به بارگاه سوم و وضعیت بهتر آنان و شرایط نامناسب حادثه اول بالگرد فقط موفق به انتقال کوهنوردان خراسان جنوبی گردید.

لازم است از زحمات کلیه عزیزان خصوصا اعضاء تیم "ستاداطلاع رسانی و پیشگیری از حوادث کوهستان" استان مازندران که در انتقال مصدومین و ارتفاع زدگان به بارگاه تلاش فراوانی نموده بودند تشکر و قدردانی بعمل آید.

باتشکر فراوان:انجمن پزشکی کوهستان ایران