باشگاه کوهنوردی پیام ساوجبلاغ

باشگاه کوهنوردی پیام ساوجبلاغ

هشتگرد.خیابان آزادگان.خیابان خرازی.باشگاه ورزشی میرزاکوچک خان.خانه کوهنورد- تلفکس :44212350 . تلگرام : @bashgahekohnavardipayam
باشگاه کوهنوردی پیام ساوجبلاغ

باشگاه کوهنوردی پیام ساوجبلاغ

هشتگرد.خیابان آزادگان.خیابان خرازی.باشگاه ورزشی میرزاکوچک خان.خانه کوهنورد- تلفکس :44212350 . تلگرام : @bashgahekohnavardipayam

خانه کوهنورد در شهرستان ساوجبلاغ افتتاح شد


بدین وسیله به اطلاع می رسانیم جلسات باشگاه کوهنوردی پیام در محل جدید در روز های سه شنبه هر هفته ساعت 18 لغایت20  در مکان ذیل برگزار می گردد:
هشتگرد- خیابان آزادگان- خیابان شهید خرازی ، بالاتر از فروشگاه فرهنگیان-- باشگاه ورزشی میرزاکوچک خان تلفکس44212350--026

گزارش برنامه صعود به قله پهنه سار " 3375 متر" 94/6/13

قله پهنه سار:

قله پهنه سار به ارتفاع 3375 متر در منطقه البرز مرکزی و در شمال غرب تهران واقع میباشد. به این قله "پهنه حصار" ، "پهن حصار" و "پشته بند" هم گفته میشود و نام رسمی آن در برخی منابع و سایتها "گندم چال" میباشد. پهنه سار از شرق به دره و روستای سنگان ، از غرب به روستای خور و از جنوب به روستای واریش منتهی میشود.
مهمترین مسیر های صعود:
- از جبهه جنوبی، وردآورد و روستای واریش
- از جبهه شرقی، جاده امام زاده داود و روستای سنگان
- از جبهه جنوب غربی، جاده چالوس و روستای کندر
- از جبهه غربی، جاده چالوس و روستای چاران
- از جبهه شمال غربی، جاده چالوس و روستای خور

روستای واریش:

در غربی ترین نقطه شهر تهران و شمال وردآورد (اتوبان تهران-کرج)، جاده‌ای کوهستانی و پر پیچ و خم در کنار دره و رودخانه به روستای وَردیج و پس از آن به روستای واریش منتهی می‌شود. جاده ای آسفالته به سبک و سیاق جاده امام زاده داود که با شیب نسبتن زیاد در مجاورت دره ارتفاع گرفته و شما را به طبیعت زیبای کوههای البرز مرکزی رهنمون میسازد. شاید باورتان نشود که در سمت غرب به دور از شلوغی و آلودگی تهران بزرگ و درست چسبیده به آن منطقه ای خوش آب و هوا و بکر و روستاهایی به این زیبایی وجود داشته باشند! خصوصن در فصل بهار که باغهای منطقه پوشیده از شکوفه های زیبای گیلاس میشود. جمعیت روستای واریش حدود 30 خانوار و ارتفاع آن از سطح دریا 2250 متر میباشد.
دسترسی:
کیلومتر 16 اتوبان تهران-کرج ، بعد از ایران خودرو و قبل از پمپ بنزین وردآورد با دیدن تابلوی شهرک دانشگاه صنعتی شریف و ایستگاه متروی وردآورد وارد مسیر شهرک شده و مستقیم به سمت بالا حرکت کنید تا در انتهای بلوار (خیابان شهید اردستانی) تابلوی روستاهای "وردیج و واریش" را مشاهده کنید.از اینجا جاده آسفالته پس از حدود 12 کیلومتر ابتدا به روستای وردیج و پس از 4 کیلومتر دیگر در انتها به روستای واریش ختم میشود-از سمت کرج میتوانید پس از رسیدن به پمپ بنزین وردآورد از طریق زیرگذر به سمت مخالف اتوبان رفته و از جاده کنار پمپ بنزین خود را به شهرک و خیابان شهید اردستانی برسانید.-  از متروی وردآورد سواری برای روستای وردیج و واریش موجود میباشد.
- دسترسی دیگر از انتهای بزرگراه شهید همت، بلوار پژوهش، شهرک دانشگاه شریف، خیابان شهید اردستانی میباشد.

گزارش برنامه:

طبق قرارساعت 4:15 ازنظراباد وساعت4:40 ازهشتگرد با یک دستگاه مینی بوس جهت صعودساعت 6:15 از داخل روستا عبور کرده و کمی بالاتر با گردش به راست در جاده عریضی قرار گرفتیم که در امتداد دره به سمت پهنه سار ادامه دارد. این جاده خاکی عریض و ماشین رو از پائین روستا نیز به خوبی مشخص میباشد. پس از حدود یک کیلومتر پیاده روی جاده به مسیر مال رو تبدیل شد و ما پس از حدود 45 دقیقه پیاده روی از روستا به چشمه اول رسیدیم که از یک لوله در سمت راست جاری بود. کمی بالاتر دره ای در سمت راست قرار داشت که چشمه بعدی هم در پائین آن و درست سر راه پاکوب قرار داشت. پس ازبرداشتن اب که اخرین چشمه در مسیر بود پاکوب را مستقیم و کمی متمایل به چپ به سمت سنگهای سیاه و تنگه ادامه دادیم. بعد از عبور از تنگه مسیر پاکوب را به سمت بالا و متمایل به راست ادامه داده تا به گردنه اول پائین قله چشمه شاهی رسیدیم. از اینجا دیگر کم کم مسیر پاکوب تمام و محو میشد. از گردنه به سمت چپ متمایل شده و به سمت قله بالا دست ارتفاع گرفتیم. ساعت  8:45صبح جهت صرف صبحانه زیر اخرین تنگه به مدت 35 دقیقه توقف داشتیم . مجددا به سمت قله پهنه سار ارتفاع گرفتیم. ساعت 11 بر روی قله بودیم. نشانه قله پهنه سار سنگ چین و بادپناه چهارگوش با طول و عرض حدود 2 متر و ارتفاع تقریبی 1 متر میباشد که فقط وقتی به بالای آن رسیدید دیده میشود. پس از استراحت کوتاه و گرفتن عکس یادگاری مجددا به سمت دشت پهنه سار سرازیر شدیم. پس از صرف نهار در دشت مسیر بازگشت به روستای واریش را در پیش گرفتیم. ساعت 15:30 به روستا رسیدیم و پس از45 دقیقه سوارمینی بوس شده و نهایتا ساعت 18 به منزل رسیدیم.

شرکت کنندگان :اقای شریف الله سیفی مسعول فنی -امیری (سرقدم )–دین محمدی-حسنپور-یوسفی-اسدی-عبدی-الهی (عکاس)-(عکاس)صابری زاده (عقب دار)-وارسطو احمدی (سرپرست)   خانم ها:بغدادی –رجبی-نوشین-احمدی -رنجبر


گزارش برنامه صعود به قله علم کوه "4850 متر" 94/6/5.6

وضعیت توپوگرافی،پوشش گیاهی و جانوری منطقه

علم کوه از لحاظ ارتفاع با 4850 متر دومین قله مرتفع ایران بعد از دماوند است و جزء رشته کوه البرز غربی محسوب می گردد واز لحاظ تقسیمات کشوری در استان مازندران و شهرستان کلاردشت واقع شده است. از لحاظ حدود کوهستان علم کوه از شمال به کوهپایه ها و جنگلهای خزری، از شرق به دره چالوس و از غرب به دره سه هزار و از جنوب به ابتدای دره های الموت وطالقان محدود می شود. منطقه علم کوه حدود 47 قله بالاتر از چهارهزار متر دارد که به این خاطر به آلپ ایران معروف است و علت دیگر معروفیت این کوه بخاطر وجود دیواره 650 متری این کوه می باشد که مسیر های زیادی توسط خارجیان (آلمانها - لهستانیها) و هموطنان اراکی، کرمانشاهی، همدانی، کرجی و... بروی دیواره های آن گشایش گردیده است. از قله های مشهور این کوهستان می توان به علم کوه ، تخت سلیمان ، خرسانها ، مرجیکش ، سیاه سنگ ، چالون ، سیاه کمان ، هفت خوان ، پسندکوه ، لشکرک ، منار ، ستاره ، گردونکوه ، شانه کوه ، کالاهو ، شاخکهای شرقی و غربی ، لنکری و.... اشاره کرد که اکثر قلل فوق الذکر از طریق خط الراس به قله اصلی علم کوه متصل هستند. از یخچال ها هم که در بین این قلل محصوراند می توان به یخچال علم چال ، خرسان ، مرجیکش ، هفت خوان ، اسپیلت ، چالون و.... اشاره کرد و همینطور پناه گاه ها و جانپناه های این کوه هم، فدراسیون رودبارک ، هتل فدراسیون ونداربن ، پناهگاه سرچال ، جانپناه خرسان ، جانپناه سیاه سنگها ، جانپناه گردونکوه را می توان نام برد. البته جانپناهی هم در علم چال احداث شده بود که در اثر حرکت یخچال این جانپناه تخریب شده است و در حال حاضر بیشتر کمپ های صعود به دیواره علم کوه در کنار آن زده می شود .جنس سنگهای این کوه بیشتر از گرانیت می باشد واین موضوع باعث شده که در این کوه غار کمتر بوجود آید. برای صعود به قله علم کوه بجز مسیرهای که بر روی دیواره آن گشایش شده است دو مسیر معمول جهت رسیدن به قله وجود دارد، یکی راه سیاه سنگها می باشد که با گذر از رودبارک ، ونداربن ، دره بریر ، منطقه سر چال وعلم چال و با سوار شدن بر روی یال کوه سیاه سنگها به قله علم کوه میرسد که این مسیر بر روی یال سیاه سنگها مقداری درگیری با سنگ دارد و مسیرحالت ریزشی است و مسیر دیگر که معمولترین و راحت ترین راه صعود به علم کوه است مسیر حصار چال می باشد. ابتدای مسیر کوهپیمایی حصار چال و انتهای راه ماشین رو ، تنگه گلو می باشد. از فدراسیون کوهنوردی رودبارک تا تنگ گلو جاده خاکی بطول21 کیلومتر هست که باید با ماشین شاسی دار طی شود (البته جدیدا متولیان فدراسیون رودبارک از پذیرش کوهنوردان خودداری می کنند و برای اسکان، کوهنوردان را به هتل فدراسیون ونداربن که در 10 کیلومتری فدراسیون رودبارک می باشد هدایت می کنند.

آب و هوای منطقه در زمان اجرای برنامه: نیمه ابری با سرعت باد 34 کیلومتر بر ساعت

مدت زمان پیمایش برنامه

روز اول (5 شهریور ) : عبور با ماشین از قرارگاه رودبارک تا تنگ گلو: (1 ساعت ) پیمایش از تنگه گلو تا حصار چال 2 ساعت) روز دوم(6 شهریور ) : پیمایش از حصارچال تا قله: (4:20 ساعت) مسیر بازگشت از قله تا حصارچال: ( 2 ساعت) مسیر بازگشت از حصار چال تا تنگ گلو: 1ساعت)

شرح برنامه:برنامه تقویم باشگاه کوهنوردی پیام برای روزهای پنجم و ششم شهریور نود و چهار صعود  به قله علم کوه اختصاص پیدا کرده بود. بنا به تصمیمی که در جلسه توجیهی گرفته شده بود، در دقایق آغازین روز پنجشنبه تیمی متشکل از چهار نفر از اعضای باشگاه پیام وچهار نفر مهمان به سرپرستی آقای شریف ا... سیفی حرکتمان را با دو دستگاه سواری یکی از نظرآباد ودیگری از تهران از ساعت 4 صبح پنجشنبه به سمت رودبارک کلاردشت آغاز کردیم.  

ادامه مطلب ...

گزارش برنامه صعود به قله چپکرو" 4620 متر" 94/6/5.6


قله چپکرو به ارتفاع4260 مترغرب قله دماوند، شرق دوخواهران شرقی قراردارد.از شمال که قله چپکرو را می بینیم به نظر می رسد قله به طرف چپ خود نگاه می کند. این برنامه مورخ 5و6/6/94 به میزبانی و سرپرستی همنوردان سرکار مهین و منصور باقری با تعداد 14 نفر شرکت کننده برگزار شد. حدود ساعت 30/3 بامداد توسط سه دستگاه خودرو هشتگرد را به مقصد پلور ترک نمودیم. حدود ساعت 6 صبح به پلوربعد از امامزاده هاشم رسیدیم . با توجه به اینکه قبل ازساعت 7 عبور از ایستگاه محیط زیست سد لار امکان پذیر نمی باشد به ناچار حدود یک ساعت به خرید نان تازه و صرف صبحانه پرداختیم. حدود ساعت 30/8توسط یک دستگاه نیسان (برادر آقای باقری) پس از حدود 5/1ساعت جاده خاکی با عبور از رودخانه دلی چای وسه سنگ حدود ساعت 5/10 به گوسفندسرای دامنه قله چپکرو رسیدیم.پس از صرف نهار افراد به تناسب آمادگی جهت صعود به قله چپکرو و ارتفاعات و تعدادی هم برای تدارک شام برنامه ریزی شد.حدود ساعت 20مجدد همه اعضاء به هم ملحق شدند و شب به یاد ماندنی را همه اعضاء دور هم گذراندند.

صبح پس از صرف صبحانه مجدد تعدادی به فعالیت کوهپیمایی ارتفاعات بالا دست کمپ و تعدادی برای تهیه نهار مشغول شدند. حدود ساعت 14 پس از صرف نهار مجدد توسط نیسان به ایستگاه محیط زیست سدلار رسیدیم. باسپاس و تشکر مجدد ازهمنوردان خوب مهین ومنصور باقری که زحمات زیادی برای اجرای این برنامه به اتفاق سایر دوستان و همکاری صمیمانه همه اعضاء شرکت کننده کشیده بودند قدردانی میگردد. حدود ساعت16تا برنامه دیگر همه به سلامت منطقه را تر ک نمودیم.

گزارش برنامه صعود به قله آسمان کوه 94/5/30

مطابق هماهنگی بعمل آمده در جلسه مورخ 94/5/27 راس ساعت 5 صبح  از هشتگرد به مقصد شلمزار حرکت نموده و طبق قرار قبلی راس ساعت 5:30 در مقصد ایستگاه شلمزار گروه دوم از نظر آباد حضور بهم رسانیدند .

راس ساعت 5:40 دقیقه در جهت قله مسیر آغاز گردید . متاسفانه بعلت تاخیر یکی از اعضاء مجبور به کند نمودن سرعت صعود شدیم تا اینکه راس ساعت 7:30 جهت استراحت  توقف نمودیم . بعد از 10 دقیقه به مسیر ادامه داده و در نهایت راس ساعت 9:30 دقیقه به قله رسیدیم . شایان ذکر است که بعلت عدم آمادگی چند تن از همنوردان  زمان صعود بطور چشمگیری افزایش داشت .

پس از حدود 45 دقیقه استراحت با توافق و هماهنگی با اعضای گروه تصمیم به ادامه راه از مسیر دکل و چشمه آب زندگانی گرفته شد . و با حرکت آرام راس ساعت 11:15 دقیقه به دکل رسیدیم .با یک استراحت 10 دقیقه ای به سمت چشمه آب زندگانی حرکت کرده و ساعت 12 به چشمه رسیدیم .

پس از استراحت 10 دقیقه ای به سمت امام زاده حرکت را آغاز نموده که در نهایت ساعت 14:15 دقیقه به انتهای مسیر رسیدیم .

افراد شرکت کننده :

1-      سرقدم : شریف اله سیفی

2-      مسئول فنی : آقای مخابری

3-      عقب دار : آقای احمدی

4-      سرپرست و عکاس : فلاحت پیشه

سایر همنوردان : خانمها : رجبی ، دهقان و بغدادی

آقایان : استاد رضا خانی ، خدادادی ، شیر دل ، حسن پور ، دین محمدی ، مویدی

با تشکر ویژه از جناب استاد رضاخانی بعلت حضور گرم و آموزش نکات مهم در حین صعود و بازگشیت از قله

گزارش برنامه صعود به قله دماوند "5671 متر" 94/5/21.22.23

طبق برنامه از پیش تعیین شده باشگاه کوهنوردی پیام، قصد صعود به قله دماوند از جبهه جنوبی در تاریخ 5.21 .94 را بعد از اجرای یک برنامه پیش نیاز در هفته گذشته با شب مانی در قله ناز ، داشتیم.
در تاریخ 5.21 با گرد هم آمدن 17 نفر از همنوردان باشگاه کوهنوردی پیام، با یک دستگاه مینی بوس در ساعت 14.30 از هشتگرد به سمت دماوند حرکت نمودیم. در ساعت 18.30 به قرار گاه فدراسیون کوهنوردی رسیدیم و بعد از هماهنگی با 2 دستگاه نیسان وانت به سمت مسجد صاحب الزمان ادامه مسیر دادیم که راس ساعت 20 به مسجد رسیدیم و کمپ های خود را به قصد شب مانی برقرار نمودیم.
 در تاریخ 5.22 راس ساعت 4 صبح بیدار شده و ساعت 4.30 به سمت بارگاه سوم در ارتفاع 4200 حرکت را با سرقدمی آقای جلیوری و عقب داری آقای امین لو آغاز نمودیم. ساعت 9.30 دقیقه به بارگاه سوم رسیدیم و شروع به برقراری کمپ ها نمودیم. با تصمیم سرپرست قرار بر صعود شبانه به قله دماوند را داشتیم که ساعت شروع صعود نهایی 23 شب اعلام شد.

راس ساعت 23 با سرقدمی آقای جلیوری و عقب داری آقای آقا احمدی صعود خود را شروع کردیم. با صعودی آهسته و پیوسته نهایتا ساعت 7.30 صبح روز جمعه به قله دماوند با ارتفاع 5671 متر رسیدیم. به علت وزش باد شدید روی قله بعد از مدت کوتاهی به سمت بارگاه سرازیر شده و ساعت 12.30 همگی همنوردان در بارگاه سوم بودیم. بعد از استراحتی کوتاه ساعت 14 به سمت مسجد حرکت کردیم و ساعت 17.30 در مسجد سوار بر نیسان شده و به سمت مینی بوس حرکت کردیم و در انتها ساعت 22.30 به هشتگرد رسیدیم.

افراد شرکت کننده در برنامه :
خانمها :الهه شیرزادی،الناز زیرک،فاطمه قربانی
آقایان:رضا جلیوری، رحیم رحیمی،ارسطو آقا احمدی،شریف الله سیفی،محمد جعفر سیفی،علیرضا فلاحت پیشه،مهدی میرزاییان،فرشاد رضاخانی،شهبازی،عسگری، بهرام امین لو،کیوان آهاری، سید عزیز موسوی
عکس: رضا جلیوری، کیوان آهاری