باشگاه کوهنوردی پیام ساوجبلاغ

باشگاه کوهنوردی پیام ساوجبلاغ

هشتگرد.خیابان آزادگان.خیابان خرازی.باشگاه ورزشی میرزاکوچک خان.خانه کوهنورد- تلفکس :44212350 . تلگرام : @bashgahekohnavardipayam
باشگاه کوهنوردی پیام ساوجبلاغ

باشگاه کوهنوردی پیام ساوجبلاغ

هشتگرد.خیابان آزادگان.خیابان خرازی.باشگاه ورزشی میرزاکوچک خان.خانه کوهنورد- تلفکس :44212350 . تلگرام : @bashgahekohnavardipayam

گزارش برگزاری اولین همایش کوهپیمائی استان البرز 93/2/12

معرفی شهرستان اشتهارد :

اشتهارد یکی از شهرستانهای استان البرز است. این شهرستان دارای 2 بخش می باشد که شامل:

الف) بخش مرکزی به مرکزیت شهر اشتهارد که متشکل ازدهستانهای ایپک و صحت  آباد می باشد.

ب) بخش پلنگ آباد به مرکزیت روستای پلنگ آباد شامل دهستانهای جارو و پلنگ آباد می باشد.اشتهارد شهری خشک و کویری با تابستانهای گرم و خشک و زمستان های نسبتاً سرد است.

در 63 کیلومتری‌ جنوب‌ غربى‌ کرج‌ و در مسیر کرج‌ به‌ بویین‌ زهرا قرار دارد.که  از شمال‌ به‌ ساوجبلاغ‌ (ارتفاعات «حلقه‌دره» و محدوده شهرستان نظرآباد)، از جنوب‌ به‌ بخش‌ زرند از توابع‌ شهرستان‌ ساوه‌ (ارتفاعات «قزل‌باش» و محدوده شهر ملارد)، از خاور به‌ شهریار و بخش‌ مرکزی‌ کرج‌ (رودخانه شور و محدوده شهر کرج)  و از باختر به‌ بویین‌ زهرا محدود مى‌شود.

وجه تسمیه نام اشتهارد: به نظر می‌رسد نام اشتهارد از دو بخش «اشته» و «ارد» تشکیل شده است. در زبان مردم اشتهارد، اشت Eshta به معنای ایستادن می باشد و منظور در نام اشتهارد ایستگاه یا سکونتگاه است و ارد همان ارت (arta) در زبان پهلوی به معنای مقدس می باشد، بنابراین ترکیب دو واژه اشت و ارد می‌شود سکونتگاه مقدس. همچنین گفته می‌شود که نام اشتهارد در اصل «اشترده» بوده که صورتی است از واژه «استرده» و «سترده» به معنی صاف و هموار و بی درخت. مردم اشتهارد بیشتر نام شهرشان را «اشتارد» تلفظ می‌کنند که معنی آن برای عموم مردم ناشناخته می‌باشد.

روستای جارو یکی از روستاهای استان البرز واقع در ۱۵ کیلومتری شهر اشتهارد قرار داردکه بوسیله یک  جاده فرعی ۵کیلومتری به سمت کوهستان واقع گردیده که از نظر آب هوا و سرسبزی جزو بهترین روستاهای بخش میباشد. روستای جارو دارای پیشینه بسیار قدیمی است که در آن قبرستان زردتشتیان و کوه شاه مردان و دیگر آثار  قدیمی دیگر است  نام این روستا ابتدا لویزان بوده ولی بدلیل اینکه در گذشته راهزنان زیادی به این روستا حمله کرده و اموال مردم را غارت می کردند. مردم روستا تصمیم به نابودی راهزنان گرفتند و با طرح نقشه به آنان حمله کرده از آن  زمان به بعد به خاطر این قضیه به اهالی مهاجمان می گفتند  و مهاجمان به زبان محلی یعنی جاران که پس از مرور زمان به جارو تبدیل شده است .

روستای جارو دارای ۱۷۵ نفر خانواده و جمعیت بالغ بر ۸۰۰ نفر است. زبان مردم روستا تاتی است که همه مردم روستا به زبان تاتی یا اشتهاردی با هم صحبت می کنند . شغل مردم روستا در زمانهای قدیم سفالگری بود که به مرور زمان منسوخ و از بین رفته ولی اکثر مردمان در طی  ۳ تا ۴ سال پیش مشغول به کشاوزی، دامداری، مرغداری و ساخت آجر دستی بوسیله کوره های آجر پزی بودند ولی متاسفانه امروزه عمده مردم بدلیل عدم صرفه اقتصادی و کمبود آب و دیگر عوامل به شهرکهای صنعتی در مجاور روستا رو آورده اند.

روستای جارو دارای پیشینه بسیار قدیمی است که در آن قبرستان زردتشتیان و کوه شاه مردان و دیگر آثار  بین بردند.

ارتفاع روستا: 1420 متر . ارتفاع قله :2137 

مسیرهای دسترسی: جهت دسترسی به این روستا از سه مسیر میتوان استفاده کرد :

      1-    کرج به سمت محمد آباد و ماهدشت - انتهای ماهدشت بعد از گذشتن از کنار پل هوائی  و عبور از روستای پلنگ آباد از اولین دور برگردان دور زده  و بعد وارد  جاده فرعی وآسفالته روستای جارو می شویم که بر ابتدای آن تابلو نصب شده است.

      2-    کرج 45 متری گلشهر بسمت مهرشهر ماهدشت  - ادامه مسیر ردیف 1و روستای جارو

      3-    نظر آباد -  مصطفی آباد خرم آباد- ضلع غربی نجم آباد اشتهارد - روستای جارو

گزارش برنامه :

اولین همایش کوهپیمائی استان البرز در سال 93 به مناسبت گرامیداشت هفته شوراهای اسلامی ، کارگر و معلم با حضور رئیس شورای اسلامی شهر اشتهارد «جناب آقای شمس اله نوری» ، دهیار روستای جارو «جناب آقای محمد خدایار» ، مسئول هیئت کوهنوردی اشتهارد «جناب آقای سبحانی» ، رئیس هیئت کوهنوردی استان البرز  «جناب آقای خزائی»

معاونت اداره حفاظت محیط زیست استان البرز «جناب مهندس لشگری» ، رئیس اداره محیط زیست اشتهارد «جناب آقای ناصری» و بیش از 200 نفر از کوهنوردان و خانواده های علاقمند ، روز جمعه مورخ 93/02/12 در شهرستان اشتهارد ، روستای جارو ، برگزار گردید.

همایش با خیرمقدم به شرکت کنندگان و تشکر از دست اندرکاران برگزاری مراسم ، توسط مسئولین ، آغاز و در ادامه آقای یونس رضاخانی دبیر هیئت کوهنوردی استان البرز ، ضمن تشریح هدف از اجرای این برنامه ، عنوان کردند : برگزاری اینگونه همایش ها موجبات آشنایی هر چه بیشتر کوهنوردان و اطلاع از فعالیتها ، توانائی ها و جاذبه های کوهنوردی استان خواهد شد .

سپس با اهداء لوح تقدیر و هدایائی به رسم یادبود از مسئولین شهرستان اشتهارد و اهالی روستای جارو که در برگزاری هر چه بهتر این مراسم همکار ی داشتند تشکر بعمل آمد .پس از اجرای موسیقی محلی ، کوهپیمائی به سمت قله جارو آغاز گردید .نهایتا با آش محلی که توسط اهالی روستای جارو تهیه شده بود از میهمانان پذیرائی گردید و ساعت 15 اولین همایش کوهپیمائی استان البرز به اتمام رسید تا همایشی دیگر که در نظر است دوم خرداد ماه سال جاری به میزبانی شهرستانی دیگر ( متعاقبا از همین پایگاه اعلام خواهد شد ) برگزار گردد .

به نقل از سایت هیئت کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان البرز : http://www.alborz-ma.ir


در ضمن در این صعود فصلی مشترک باشگاه کوهنوردی پیام همراه با 45 نفر از اعضای باشگاه و با سرپرستی آقای سیفی با هدف ترغیب روحیۀ همکاری و همدلی ، آشنایی بیشتر با دیگر تیم ها و باشگاه ها ، تبادل اطلاعات و نقطه نظرات ، ارتقای سطح فنی و کیفی فعالیت ها در این برنامه حضور داشتند.

نظرات 1 + ارسال نظر
Fatima دوشنبه 15 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 09:21 ق.ظ

با تشکر از همه دوستان

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد