باشگاه کوهنوردی پیام ساوجبلاغ

هشتگرد.خیابان آزادگان.خیابان خرازی.باشگاه ورزشی میرزاکوچک خان.خانه کوهنورد- تلفکس :44212350 . تلگرام : @bashgahekohnavardipayam

گزارش برنامه صعود به قله خوراسان کوه ( اولین اردوی پیش نیاز صعود به 4 جبهه قله دماوند در 3 روز بدون بارگذاری) 93/2/5

5اردیبهشت 1393

پیش نیاز اول صعود به چهار جبهه قله دماوند در 3 روز بدون بارگذاری

سرپرست برنامه :بابک دکترزاده
مربی برنامه :نسرین صابری
تهیه گزارش : مرجان حیدرزاده
شرکت کنندگان : خانمها : نسرین صابری (مربی) - فاطمه مومنی(از اعضای خانه کوهنوردان نظرآباد)- مرجان حیدرزاده (از اعضای باشگاه کوهنوردی پیام)
 آقایان : بابک دکترزاده (سرپرست) - مهدی عباسی - شاهین شا لچی- جواد نجفی - امیر عارفی
هزینه برنامه : 20000 تومان
 پشتیبان برنامه : فیروزه مالمیر

روستای فشند در دامنهٔ رشته کوه البرز قرار دارد، که منطقهٔ طالقان در شمال این کوه‌ها و در حد فاصل روستا تا جلگهٔ مازندران قرار دارد. فشند از سمت غرب با روستای خور و روستای سیفتارک، از سمت شرق با روستای آردهه، کوشک زر و سیفستان و از جنوب با ینگی امام و هشتگرد همسایه‌است.

خوراسان کوه در غرب البرز غربی با ارتفاع 3150 متر واقع شده است. مبدأ صعود روستای فشند است که در فاصله 13 کیلومتری شمال هشتگرد واقع شده است. قله خوراسان کوه از سه نقطه ولیان، طالقان و فشند قابل دستیابی است. نام اصلی قله خوراسان کوه است که به معنی "طلوع خورشید" می باشد. ارتفاع انتهای روستا 1870 متر است.از شرق قله های ناز و کهار با خط الرأسی به ترتیب شامل قله های ایوانک، شاه کرم، اودِل، گزانه یورک به خوراسان کوه می رسد. از غرب زرچگانی، قلعه ارژنگ، کُمانچی (آسمان کوه)، پیغمبر کوه و در نهایت قزوین قرار دارد. از روی قله در جهت شمال قله معروف شاه البرز و سات دیده می شود و در جهت شمال و شمال شرق قله علم کوه دیده می شود.

روز جمعه 5/2/93 برنامه را از سه راه گوهر دشت با لندروور بعد از پیوستن دوستان آغاز کردیم. ساعت 5 از سه راه گوهردشت  به سمت شهر جدید هشتگرد حرکت کردیم. در میدان ورودی شهر جدید با پیوستن دو تن از همنوردانمان در ساعت 5:35 به سمت روستای فشند ادامه مسیر دادیم.. از خیابان اصلی، میدان مادر، خیابان خلیج فارس شمالی گذر کردیم. تابلوهای راهنما به سمت فشند، در مسیر نصب شده است. و پس از عبور از روستای فشند به دامنه کوه رسیدیم. بعد از آماده شدن افراد از مسیری که از قبل از روی گوگل ارت گرفته شده و روی جی پی اس ریخته شده بود از روی یال غربی روستا در جهت شمال و شمال شرق حرکت را شروع کردیم. بعد از رسیدن به مکانی مناسب جهت معرفی افراد و آشنایی بیشتر گرد هم آمدیم . افراد یک به یک خود را معرفی کرده و تاریخچه ای از فعالیت های خود را شرح دادند. سپس خانم نسرین صابری که از قبل به عنوان مربی تیم معرفی شده بودند به صحبت پرداختند و بعد از انجام حرکت کششی توسط آقای مهدی عباسی حرکت اولیه خود را ساعت 6:40 به سمت یال غربی روستا شروع کردیم. بعد از حرکتی آرام و پیوسته با کوله 16 کیلویی که جهت تست قدرت افراد حمل می شد در ساعت 7:35 جهت صبحانه اتراقی نیم ساعته داشتیم.

در طول مسیر بعد از هر 1 ساعت 10 دقیقه با نظر سرپرست تیم استراحت داشتیم. که در این خلال آموزش هایی نیز توسط سرپرست و مربی تیم ارائه می شد. از جمله نحوه گام برداری در شیب با کوله های سنگین، نحوه گرفتن و تنظیم باتون در شیب های مختلف، نحوه نفس گیری و ...
بعد از صرف صبحانه و 2 استراحت بعد از آن بر روی خط الراس منتهی به قله سوار شدیم و مسیر را از روی خط الراس  به سمت شرق ادامه  دادیم.
در ساعت 13:40 قبل از رسیدن به قله برای بارگیری بیشتر توقفی 1 ساعته برای نهار و کمی استراحت داشتیم. سپس ساعت 14:40 حرکت آخر را به سمت قله شروع کردیم که بعد از یک کوهپیمایی طولانی در ساعت 15:25 بر فراز قله خوراسان کوه بودیم. بعد از گرفتن عکس های یادگاری از یال اصلی منتهی به سمت پایین در جهت جنوب و جنوب غربی سرازیر شدیم. که البته در مسیر برگشت برای جلوگیری از آسیب مفاصل و پیشگیری از هر نوع خطری بطری هایی آبی که از قبل برای سنگین تر کردن کوله ها در کوله هایمان تعبیه شده بود روی قله خالی شد و با کوله ای بسیار سبک به پایین سرازیر شدیم. آموزش های اصلی و تئوریکی را بیشتر در مسیر برگشت داشتیم که با حضور همنوردان به صورت مشارکتی این بحث ها ادامه پیدا کرد. که در خلال استراحتی که تیم هنگام بازگشت داشت که برای ریکاوری هم بسیار مناسب بود، مربی تیم آموزش های لازم را ارائه می دادند. در مسیر بازگشت 3 کلاس تئوریکی شامل : 1- انواع پوشاک کوهنوردی- معرفی لایه های تشکیل دهنده لباس های بیس، پلار، گورتکس- چگونگی تنفس پوشاک- چگونگی استفاده و محافظت و شستشوی پوشاک-  2- تغذیه در کوهستان و ارتفاع – نوع بسته بندی مواد غذایی و جاگذاری این مواد در کوله پشتی- نوع مدیریت در استفاده از مواد غذایی که همگی تجربیات مربی و سرپرست برنامه از برنامه های قبلی اجرا شده بود.  3- کوله چینی در برنامه های بلند- چگونگی حمل کوله- نظافت کوله- چگونگی برقراری کوله در زمان های استراحت-  برگزار گردید.
در انتها بعد از 13 ساعت کوهیپیمایی در مسیر هایی متفاوت ساعت 19:50 در ابتدای مسیر بودیم. و بعد از صحبت هایی توسط آقای دکتر زاده و خانم صابری به سمت خانه حرکت کردیم.