باشگاه کوهنوردی پیام ساوجبلاغ

هشتگرد.خیابان آزادگان.خیابان خرازی.باشگاه ورزشی میرزاکوچک خان.خانه کوهنورد- تلفکس :44212350 . تلگرام : @bashgahekohnavardipayam

گزارش برنامه صعود به قله جارو 95/2/10 به مناسبت روزملی خلیج همیشه فارس

مسیر دسترسی به منطقه صعودازمسیرشهرهشتگرد : نظراباد–اشتهارد – 15 کیلومتری شهر اشتهارد جاده روستای جارو

پوشش گیاهی: درختان گردو ، بادام ، گیلاس ، آلبالو و زالزالک و همچنین گندم ، جو ، یونجه و میوه های جالیزی.

پوشش جانوری: گرگ ، کفتار ، خرگوش ، جوجه تیغی ، تشی  و پرندگانی نظیر کبک ، کبوتر ، تیهو ، باغره  ، عقاب و شاهین و خزندگانی مانند مار ، عقرب ، رتیل ، انواع مارمولک و از همه مهمتر بزمچه که در ارتفاعات بیشتر مشاهده می شود.

وضعیت آنتن دهی موبایل : در ابتدای دره گزنه آنتن دهی وجود ندارد ولی در ارتفاعات بالاتر در اغلب موارد آنتن دهی موبایل وجود دارد.

وضعیت آب : در داخل دره گزنه آب قنات و در دره چهل دختران در محل استراحت چشمه فصلی وجود دارد و در ارتفاعات دسترسی به آب وجود ندارد.

بافت زمین شناسی و آب و هوا:

منطقه را توده های سنگهای آذرین پوشانده است و قله جارو به مانند یک دایک از دل مواد مذاب بیرون زده است و شاکله آن در اواخر دوران سوم  زمین شناسی شکل گرفته و در اوایل دوران چهارم منقلب شده است و دایک های رسوبی به شدت عملکرد داشته است و در قسمتهای پائین دست آذرین بودن منطقه مشهود است و در دره  های منطقه هم میتوان به مقدار اندک مواد کانی را مشاهده کرد.

آب و هوای منطقه خشک و کویری است. سمت شمال روستای جارو رودخانه شور و منطقه نمک زار قابل مشاهده است. البته تپه های رنگی و زاغه های رملی با فاصله از روستای جارو نیز قابل مشاهده است.

مختصری در خصوص شهرستان اشتهارد و روستای جارو :

اشتهارد یکی از شهرستانهای استان البرز می باشد که در 63 کیلومتری جنوب غربی کرج قراردارد . این شهرستان  از شمال به ساوجبلاغ ( ارتفاعات حلقه دره و محدوده شهرستان نظر آباد) ، از جنوب به بخش زرند از توابع شهرستان ساوه (ارتفاعات قزل باش و محدوده شهر ملارد) ، از شرق به شهریار و بخش مرکزی کرج و از غرب به بوئین زهرا متصل می باشد.

وجه تسمیه های متفاوتی برای اشتهارد ذکر شده که  در ذیل به چند مورد از آنها اشاره میکنیم :

1- اشتهارد از دو واژه  " اشته " و " ارد " تشکیل شده ودر زبان مردم اشتهارد که زبان تاتی است اشت Eshta به معنی ایستادن ، ایستگاه و سکونتگاه می باشد و ارد همان ارتا  Arta  در زبان پهلوی به معنای مقدس می باشد . بنابراین ترکیب این دو واژه سکونتگاه مقدس معنا می شود.

2- اشتهارد در اصل" استرده " و " سترده " به معنی صاف ، هموار و بی درخت می باشد.

3- اشته ده به معنی ده شما که به مرور به اشتهارد تبدیل شده است.

4- اشتهارد به معنی محل طلب علم و کسب علم و محلی که عالم زیادی داشته.

اشتهارد دارای آثار باستانی متعددی نظیر زاغه های سنگی ، قلعه کبری ، روی قلعه ، بزقلعه در ارتفاعات جارو و اماکن مذهبی قدیمی نظیر امامزاده زید و رحمان ، امامزاده صغری کبری ، امامزاده رزاق ( در حال بازسازی) و امام زاده سلیمان می باشد.

شهرستان اشتهارد دارای 2 بخش می باشد :

1- بخش مرکزی به مرکزیت شهر اشتهارد و متشکل از دهستانهای ایپک و صحت آباد

2- بخش پلنگ آباد به مرکزیت روستای پلنگ آباد مشتمل بر دهستانهای جارو و پلنگ آباد .

روستای جارو :

روستای جارو در 15 کیلومتری شرق شهر اشتهارد قراردارد که با یک جاده فرعی به طول 5 کیلومتر از جاده اصلی به سمت جنوب و در دامنه ارتفاعات کوهستانی جارو قراردارد. روستایی سرسبز و خوش آب و هوا در دل محیط کویری اشتهارد است. این روستا دارای پیشنیه قدیمی است که گواه آن قبرستان زرتشتیان روستا ، کوه شاه مردان و بزقعله در ارتفاعات کوهستان جارو  می باشد. نام روستا ابتدا لویزان بود ولی به دلیل حملات متعدد راهزنان به این روستا در گذشته  و دفاع و تهاجم متقابل اهالی روستا برای دفاع از خود به اهالی "مهاجمان" و به زبان محلی "جاران" گفته می شد که به مرور زمان به "جارو" تبدیل شده است.

روستای جارو در حال حاضر دارای 175 خانوار و 800 نفر جمعیت است . زبان مردم روستا تاتی است. شغل مردم روستا در گذشته سفالگری بوده که به مرور از بین رفته و در سالیان پیش هم به دامداری ، مرغداری و کشاورزی و اشتغال در کوره های آجر پزی سنتی مشغول بودند . ولیکن در حال حاضر به دلیل رشد شهرکهای صنعتی در اطراف روستا و شهر اشتهارد به اشتغال در کارخانجات این شهرکهای صنعتی روی آورده اند.

گزارش برنامه صعود به قله جارو

ساعت 6:12 دقیقه ازایستگاه روبروی اداره پست توسط یک دستگاه مینی بوس وچند دستگاه سواری آماده حرکت شدیم. 17 نفر از همنوردان محترم گروه سوار بر مینی بوس اقای مهدی زعیم دارو بقیه با سواری راهی جاده شدیم . از هشتگرد عبور کرده بسمت نظراباد و پس ازآن بسوی شهراشتهارد ونهایتا ساعت 7:20 به روستای جارو رسیدیم. بعدازتوضیحاتی درموردمسئولیت افراد درگروه و دادن تذکرات به سمت قله با راهنمایی یکی ازدوستان محلی بنام اقای سید مصطفی ساجدی وبا سرقدمی اقای جلیوری وعقب داری اقای حامد طهماسبی براه افتادیم. درطی مسیرمتوجه شدیم که از ورود گروههابسمت قنات جلوگیری میشود لذابا پیشنهاد راهنمابا اختلاف 35دقیقه دورتراز مسیردیگری بسوی قله براه افتادیم. ساعت 8:55 دقیقه با گذراز طبیعت زیبای روستای جارو به چشمه رسیدیم .پس ازصرف صبحانه افراد به دو گروه تقسیم شدیم. تعداد18نفر ازمسیررفت بسمت قنات به سرپرستی اقای بهنام الهی واقای محسن دانیالی به راه افتادند.22نفرهم درساعت 9:35دقیقه بسوی قله حرکت کردیم .در طی مسیرکه گروه برای اولین بارازاین منطقه عبورمیکرد بادست به سنگ شدن وتمرین سنگ طبیعی به نقطه ایی زیر یال غربی قله رسیدیم .باتوجه به برنامه ازقبل تعیین شده جهت یاداوری واموزش گام برداری توسط استاد جلیوری و پرسش وپاسخ افرادساعت 11:35روی یال غربی قرارگرفتیم. پس ازعبورازموانع طبیعی وطی مسیرساعت 13به قله رسیدیم .بعدازصرف تنقلات وگرفتن عکسهای یادگاری بطرف چشمه وقنات سرازیر شدیم. 14:30به محل مورد نظر رسیدیم. پس از گپ وگفتی با افرادمحلی که حاضرنبودند هیچ کس وارد این منطقه شودعلت را جویا شدیم. گفتند افراد وارد این منطقه شده چون اب روستا ازطریق قنات ان هم بصورت سرباز تامین میشودو احتمال الودگی ان توسط مردم ممکن است صورت بگیرد ناچاریم که از ورود انان جلو گیری کنیم .ما نیز پذیرفتیم وبااحترام به انها پس ازنیم ساعت توقف وگرفتن اب ازقنات راهی روستای جارو شدیم .ساعت 15:30 با خداحافظی ازهمدیگرسواربرماشین ها شده ودرسلامت کامل باخاطره ایی به یاد ماندنی دیگربه منزل رسیدیم

اسامی شرکت کنندگان در برنامه آقایان:

محمد جعفرسیفی،رضا جلیوری ،حامدطهماسبی،مهدی قدرچی،مهدی علیخانی،عرفان اسلامی،محسن دانیالی،بهرام امین لو،مهدی میرزاییان ،رحیم رحیمی ،بهنام الهی،ارسطو اقا احمدی

خانم ها:

دامک ،حق نژاد،هاشمپور،نادری،خلیفی،نیکخویی،رجبی،مژگان خلیفی،حیدرزاده،شیرزادی،

دانیالی،قربانی ، محمدزاده، زارع، دلشادی ،میرزاییان ،

مهمان ها :سید رسول موسوی ، سید مصطفی ساجدی ،حسن میرزاییان ،وخانمها : اسلامی ،دلشادی ،فاطمه وزهرا میرزاییان ،سارا میرزاییان،اننا میرزاییان ،دانیالی